Thursday, November 17, 2011

Tanggungjawab Membawa Kereta

My dream car, kalau lah saya kaya dah lama saya beli kereta Audi ni. Hmm. Jom tengok gambar kereta Audi jap. For me I like Blue or White Colour. Smart nye. Ok! Tapi hari ni saya bukan nye nak cerita pasal "My Dream Car", but i would like to share with you about driver responsibility.  




Ayah saya selalu pesan dekat saya, kite sebagai pemandu ni memang memegang tanggungjawab yang besar. Tapi kenapa pulak? Hmm, lama juga saya berfikir adakah sebab:


1) Tanggungjawab menghantar mama ker pasar malam dan kedai makan?
2) Menumpangkan rakan-rakan ke tempat kerja?
3) Menjimatkan petrol oil to conserve the energy?


Then, he said NO! He said, tanggungjawab pemandu adalah memastikan penumpang yang naik bersama kereta kita selamat sampai ke destinasi tujuan. Yelah, cuba bayang kan satu kereta muat 5 orang. Bertapa besarnya tanggungjawab pemandu, sebab silap-silap , kalau accident, yang selalu nya cedera parah atau menuju ker Rahmatullah dahulu adalah penumpang or pemandu nye sekali. Nyawa penumpang memang di tangan pemegang stering kereta  wey.


Ok, my bad habit is that, kalau jam jer mesti ikut emergency lane and kalau lalu highway memang pecut giler2. Tapi; kalau ader orang tumpang saya, tak kira lah satu ker 4 ker. Saya akan memandu dengan berhemah sebab, saya akan pastikan yang kita sama-sama selamat tiba ke destinasi. "Biar Lambat Asal Kan Selamat" dan jangan lupa baca Doa Kenderaan tau.




XOXO 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...