Wednesday, November 16, 2011

Alam Pekerjaan Berbeza Dengan Alam Belajar (2 Alam)

Tajuk 2 Alam tapi bukan cerita pasal Movie Dr Rozmy Lax 7 eh. Ni cerita pasal alam pekerjaan dan alam belajar. Walaupun saya ni baru setahun jagung berjinak-jinak dalam alam pekerjaan; tapi sedikit sebanyak, agak banyak lah liku-liku kehidupan yang telah saya lalui. "Hidup Ini Ibarat Pentas Lakonan".


Bila dah kerja ni, tetiba teringat alam belajar. Alangkah terseksa nya hidup ni. Sebab for me, my study life is too much exam orientated. Saya belajar sebab nak lulus. Tu ja.


Lepas tu, for me, I don't have too many friends to study with. I like to study alone, because that is my nature. But, don't get me wrong, I am not an anti-social kinda person. Kalau nak ikut kan I memang join activity University, macam debate, community service, foster family, blood donation, camping, role play, dan lain-lain. Bende-bende macam tu lah yang best memory for me mase time belajar. Alangkah indah nya dunia time tu. Tak payah fikir tanggungjawab lain. Just fikir belajar dan lulus jer.


Tapi bila masuk time kena study jer. Urgh! Bosan betul. Hehe. Salu tertido dekat meja. Masa banyak habis dekat meja jer dari katil.



And now, I have enter another world. Which is " Alam Pekerjaan". Alhamdullilah lah sebab I senang dapat kerja. Atleast ader lah duit belanja. Kalau lah jadi jobless, malu wey, mana nak letak muka depan adik - beradik I.






But when it comes to monday, rasa sangat malas nak pergi kerja. Adeh!!
Actually saya just nak share satu bende kat post kali ni. I have one friend yang nak sangat quit her current job atas dasar tak minat dan conflict sesama rakan kerja. Hmm, tapi agak drastic lah pilihan dia sampai nak berhenti kerja. Dah lah sekarang ni susah nak dapat kerja. So kite semua pun buat lah meeting with big bos. All of us had share our opinion and advice her.

P :   
A, kalau kamu ader option lepas berhenti kerja ni takpa. Ni kalau setakat nak berhenti kerja untuk duduk rumah. Aku tak kasi. Ibarat macam ni lah maksud P. Kalau A pilih untuk naik kapal lain yang akan membawa die ke destinasi yang lebih baik dari sekarang, it is okay. Because sometimes people can decide to use another path to succeed in what they believe they can do.


Me: 
A, kadang-kadang fasa kehidupan belajar dan kerja ni sangat lah berbeza. Memang ambil masa sedikit untuk adjust or tuning balik system yang kite telah biasa ni. Memang zaman belajar tu comfort zone bagi kite. Tapi zaman pekerjaan ni lah reality sebenar kehidupan yang mematang kan kite lagi. Soal minat; itu semue ambil masa. Tapi lama kelamaan kite akan suka dengan kerja yang kite lakukan. Yang penting niat dihati ini iklas. Ok, saya akui, memang konflik sesama rakan kerja agak sedikit menggangu, tetapi, itulah yang mengajar kita supaya menjadi manusia yang lebih baik lagi. Soal kerja pulak; mungkin ader sebab kenapa big boss buat macam itu. Pada pandangan saya, itu semue supaya menjadi kan kite lebih confident dan knowledgeable di kalangan orang lain, supaya kite maju kehadapan.

Big Boss:
A, apa yang boleh saya kata kan adalah begini. Awak sekarang berada di tingkat 2 dan saya berada di tingkat 4. Kadang-kadang orang yang berada di tingkat 2 tak dapat nampak apa yang orang di tingkat 4 nampak. Maksudnya, Big boss nampak possibility yang sangat cerah pada A yang berada di tingkat 2. Cuma, kadang2 Si A perlu lebih bersabar untuk melihat apa yang berada di atas atau sekeliling nya.

XOXO

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...